Sunday, December 13, 2009

1 bulan yang hebat

Sebulan yang lalu merupakan pengalaman yang sungguh luar biasa bagi aku tatkala memegang 'title' mama kepada seorang bayi comel, Nur Hanania Amani. Jumaat lepas genap sebulan Nia dilahirkan dan aku masih teringat2 detik kelahiran si kecil ini. Adalah suatu yang luar biasa tatkala mendengar suara tangisan pertama anak yang dikandung 9 bulan 4 hari. Perasaan yang sangat hebat bagi diri sendiri. Perasaan yang sangat bertuah dan bersyukur tentunya.

2 minggu pertama sejak melahirkan Nia secara 'ceasar', agak payah terutama setiap pagi aku sibuk melalui rutin berpantang. Sementelah badan masih lemah dan kesan ceasar semakin memberi kesan kepada tubuh aku. Berdiri payah. Hendak bangun payah. Berjalan pun masih terbongkok2 sedikit. Makan minum pun masih disediakan. Emosi? Emosi aku 2 3 minggu selepas bersalin agak rapuh. Mudah terasa dan makan dalam kata orang terutama saat aku tinggal sendirian di rumah hanya ditemani adik bongsu. Macam2 dalam fikiran. Mungkin aku TIDAK boleh keseorangan dan kesunyian. Kerana, bila saja kawan2 atau saudara mara datang melawat, perasaan & jiwa aku kembali damai & bahagia. Rasa dihargai & dikasihi orang. Terima kasih kepada yang sudah melawat. Ya, saat2 ini memang aku memerlukan kawan untuk berbicara atau bergossip. Haha.

Sekarang, hari2 aku terasa terisi. Yang tepat, hidup terasa lengkap. Rutin harian si kecil yang tidur seharian, berjaga malam memberi aku suatu mengalaman yang sungguh luar biasa. Title seorang ibu - mak - mama - mommy atau apa saja membuatkan aku terfikir betapa besarnya pengorbanan seorang ibu. Diri sendiri yang sakit tak mengapa asal jangan anak sendiri. Walaupun kurang tidur kerana melayani anak, tetapi aku sendiri ingin menatap puas2 wajahnya. Ada suatu perasaan yang sangat mendamaikan apabila melihat wajah anak kita sendiri tidur dengan lena. Kadang aku tewas dengan perasaan. Terasa berat tugas seorang ibu terutama menjaga bayi yang kecil. Apalagi ini adalah pengalaman pertama aku, namun..semua perasaan 'liar' itu aku simpan dalam2 demi seorang anak yang bernama Nur Hanania Amani Bt Muhd Hazwan...my baby Nia, mama love u so much..!






Sweet dream, my sweetheart.. :)


5 comments:

LiXa the Mama Alya Sunday, December 13, 2009  

welcome to motherhood :)

dah tembam dah Nia, comel comel

Masz Monday, December 14, 2009  

wallamak..kiutnyer dier skrg..! berbeza skit dgn time aku lawat dia dulu..dh makin montel & comelll....! Hahaha.. =D

Puan Sukma Monday, December 14, 2009  

hello geng ibu2..Nia skang dh naik 900g..now sudah 4kg..montel tang pipi kot ( mcm mama dia) hehe

peah @ peps Friday, December 25, 2009  

..harap belum terlambat utk wish congratulation...

i pun c-sec juga..:)...

peah @ peps Friday, December 25, 2009  

hopefully masih belum terlambat to wish congratulation!..:)

i pun c-sec gak...

Disclaimer

Copyright© by The Sand and Foam. All rights reserved.

The Sand and Foam holds copyright in the information available on this blog, unless otherwise stated.

Copyright of 3rd party found on this blog must also be respected.

  © Blogger Template by Emporium Digital 2008

Back to TOP